Beginnen met mindfulness: zo vind je meer rust

Beginnen met mindfulness: zo vind je meer rust

Steeds meer mensen beginnen met mindfulness om rust te vinden in een tijd waar je continu wordt geprikkeld. Hiervoor zijn verschillende manieren. Ik leg je in deze gids uit hoe je ook gemakkelijk begint.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het vermogen om in het nu te leven. Je richt je dan op een taak en schenkt geen aandacht meer aan andere taken. Dit lukt natuurlijk niet in een dag. Je zal dit moeten trainen. Net zoals je een goede voetballer wordt door veel te voetballen. Maar dan pluk je ook schitterende resultaten.

Waarom is het belangrijk om te beginnen met mindfulness?

We leven in een drukke tijd. Denk maar eens na: je hebt constant een telefoon waarop je voortdurend in contact staat met anderen door bijvoorbeeld Instagram te gebruiken. Hierdoor sta je continu aan, denk je na over de succesvolle levens die anderen leiden en leef je allesbehalve mindful. Gelukkig kun je vandaag kiezen voor een andere levensstijl waarmee je je aandacht beter kunt verdelen.

Wat kan ik uit mindfulness halen?

Een heel nieuw leven, en dit bedoel ik niet spiritueel, maar gewoon met Hollandse nuchterheid. Het belangrijkste dat mindfulness je brengt is een focus op de juiste dingen, in plaats van op allerlei zaken.

Maar hoe kan ik dan beginnen?

Dat laat ik je zien. Je kunt bovendien meteen beginnen met deze manieren, en ze kosten je minder dan een uur per dag.

Een dankbaarheidsdagboek bijhouden

Hoe zwaar je leven op dit moment ook is, er zijn altijd zaken om dankbaar voor te zijn. Zoals:

  • Een dak boven je hoofd te hebben
  • Je vrienden en familie
  • Het eten wat je iedere dag weer mag nuttigen

En als je dat beseft, weet je ook dat er nog veel meer is om dankbaar voor te zijn. Je denkt er nu waarschijnlijk aan. 😊

Hoe kan ik beginnen met een dankbaarheidsdagboek?

Je kunt er een kopen bij Bol.com. Dit kost je dan 15,95. Je volgt dan een vooropgezette structuur waarbij je iedere dag een paar punten opnoemt waar je dankbaar voor bent. Het doel hiervan is dat je je blik steeds meer richt op de positieve dingen. En als je dat doet, word je positiever en ben je heel mindful bezig. Daarnaast schrijf je je gedachten van je af waardoor je ook nog eens orde schept in je gedachtegang.

Het kan natuurlijk zijn dat je geen dankbaarheidsdagboek wilt kopen. Dan kun je ook in een notitieblok noteren waarvoor je dankbaar bent. Ik raad je echter aan om er een aan te schaffen om een structuur te volgen en het makkelijker te maken voor jezelf.

Het meeste halen uit een dankbaarheidsdagboek

Het belangrijkste is dat je consistent bent. Dat betekent dat je iedere dag een kwartiertje vrij maakt om een paar punten op te schrijven. Je wordt vervolgens vrolijker omdat je je aandacht richt op de positieve punten. Dit is een skill die je kunt ontwikkelen. En hoe eerder je daarmee begint, hoe eerder je positief gaat denken. Check in deze video hoe je consistent een dagboek bijhoudt.

Tip: het dagboek is van jou. Leg jezelf geen druk op dat het goed moet zijn. Je hoeft het met niemand te delen. Schrijf wat je wil schrijven. Dit is de manier om een dagboek vol te houden.

Lees een boek

Door mindful te zijn, ben je met niets anders bezig, behalve met dat wat er voor je ligt. Een boek is daarvoor uitermate geschikt. Want je moet alleen je aandacht richten op het volgende woord. Daarnaast zijn boeken ook erg inspirerend, leer je er altijd wat van en geeft het je een rustig gevoel.

Leg jezelf geen druk op

Ik denk dat je geen echte lezer bent. Dat maakt niet uit. Je hoeft immers ook niet direct een boek uit te lezen. Je hoeft alleen te beginnen en iedere dag te lezen. Een pagina per dag is voldoende. Onthoud dat je niet meteen een deskundige hoeft te zijn op mindfulnessgebied, maar toe aan het werken bent naar een mindful leven. Dat mag op je eigen tempo, het is immers geen race. 😊

De beste boeken die je nu kunt lezen, zijn mindset boeken, omdat:

  • Ze inspirerend zijn
  • Je nieuwe inzichten geven
  • Je werkt aan een nieuwe levensstijl

Leer hier de beste mindset boeken kennen

Volg een cursus

De laatste manier is het volgen van een cursus. En er zijn heel veel cursussen die je kunt volgen. Ik raad je aan om de mindfulness cursus te volgen van Happy With Yoga, omdat de docenten in mijn ogen het beste kunnen uitleggen hoe je kunt beginnen met mindfulness met praktische oefeningen zodat je blijft oefenen en steeds beter in mindfulness wordt.

Deze mindfulness cursus kost 47,00 en je kunt er meteen mee beginnen

Ga wandelen

Dit is geen manier, maar een tip. Een tip waarmee je meteen kunt beginnen. Door te wandelen, creëer je rust in je hoofd en geniet je van de omgeving waarin je loopt.

Tot slot raad ik je aan om je telefoon en headset thuis te laten en te genieten van de:

  • Lucht
  • Het geluid van de vogels
  • De planten en bomen
  • De mensen die je tegenkomt.                            

Als je dit doet, zul je vanzelf resultaten gaan opmerken, zoals: minder stress, meer vrolijkheid en een betere conditie. Kortom: begin met wandelen en blijf wandelen om mindfulness een vaste plek te geven in je dagelijks leven.

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *