Hoelang mindfulness per dag?

een banner voor de blog over hoelang mindfulness per dag

Net als bij alle andere dingen waarmee je begint, is het slim om ook mindfulness op te bouwen. Eerst een paar minuten tot een half uur per dag. Je kunt immers niet meteen in het nu leven. Dat lukt niemand. Daarvoor is een zorgvuldige en langzame training nodig. De effectiviteit van deze eigen training bepaal jezelf. 

Het is prima als je heel snel wilt, omdat je helemaal enthousiast bent geworden van mindfulness. Toch moet je niet als een haas maar als een slak starten – slow and steady om de finish te bereiken. De finish is een mindful leven.

Hoe bouw je mindfulness op?

Een half uurtje per dag 

Dit is voldoende. Ga de natuur in en maak een wandeling, schrijf je gedachten van je af of mediteer. De eerste dagen/weken vormen de fundatie voor het toekomstige mindful leven. Verwacht niet meteen grote resultaten. Elk stapje is het vieren waard. Het gaat erom dat je iedere dag een half uurtje bezig bent met mindfulness. Meer niet. Makkelijk? Probeer het maar eens drie maanden. Dit lukt vrijwel niemand. 

Informatie toepassen 

Er komt heel veel informatie op je af. Anders dan in de schoolbanken moet je deze informatie meteen toepassen in je leven om het leerproces te stimuleren. Zo vliegt het half uur voorbij.

Je moet niet met mindfulness beginnen door alleen je gedachten te richten op het nu. Dat is onbegonnen werk. Leer de technieken in cursussen, boeken en video’s.

Als je een techniek hebt toegepast (zoals wandelen) weet je of het bij je past. Ga ermee verder of zoek iets anders door een bijvoorbeeld een nieuw boek te lezen. De technieken en methodes zijn eindeloos. Je moet alleen de juiste treffen.

Conclusie 

30 minuten een goede starttijd met mindfulness. Wees in deze tijd actief, onderzoek en leer. Op gegeven moment groei je naar een uur en vult mindfulness grotere delen van de dag in. 

Andere kennisbankartikelen

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *