Is het slim om koud douchen in de winter?

de banner voor de blog over koud douchen

Stel je voor: de wekker gaat, je staat met een slaperig hoofd op en je stapt de badkamer in om koud te douchen. Hierdoor word je meteen wakker, ook al is het met een schrikreactie. Als je vervolgens naar buiten gaat, is het koud. Heb je nu de goede keuze gemaakt?

Waarom zou je niet koud kunnen douchen in de winter?

Het is niet zo dat je alleen kunt douchen in de lente en zomer. Het lichaam reageert in eerste instantie niet positief op kou, maar dit hoeft niet te betekenen dat je een koude douche in de winter moet overslaan. Kou versterkt immers ons immuunsysteem.

De voordelen van koud douchen in de winter

Je leert in de beste periode

Het is natuurlijk gemakkelijk om te starten met koud douchen in de zomer als je bijvoorbeeld naar het strand bent geweest. Dan zijn de omstandigheden ideaal, en je verlangt misschien ook wel naar wat koelte.

Daarna is het lekker weer, dus geniet je. Dit is anders als je start in de winter: het is kouder, de thermometer staat lager, en als je naar buiten gaat, doe je een dikke jas aan.

Toch is het beter om te starten met koud douchen in de winter, want je leert het beste om te gaan met kou. Je bouwt daardoor de discipline op om continu door te gaan.

Je wordt minder snel ziek

Dit is een groot voordeel als je vaak onder de wol moet kruipen, omdat je je ziek voelt. Dan is het fijner om je niet ziek te voelen en vaker fit te zijn. Als je je fit voelt, kun je meer doen, lach je meer, en hoef je je ook niet ziek te melden. Scheelt ook weer gedoe.

Lees hier nog meer voordelen.

Houd hiermee rekening

Je moet koud douchen altijd opbouwen. Dit geldt al helemaal voor de winter, aangezien het kouder is buiten, en je daardoor het niet meer warm kunt krijgt. Kijk dus altijd hoe je lichaam reageert, kleed je goed aan, en ga niet te snel.

Op een gegeven moment leert je lichaam aan de temperatuursverschillen van de winter. Dit is echter een proces. Ga daarom nooit in een keer van 0 naar een volledige koude douche.

Als je ziek bent, is het beter om onder de wol te kruipen en rust te houden. Een koude douche is beter voor een volgende keer.

Is het niet te koud?

Haha, je zou bijna denken van wel he? Maar het is nooit te koud. De echte fanatiekelingen maken namelijk een gat in een bevroren meer en gaan er in zitten. Als je dit zo ziet, is het dan te koud?

We vinden het te koud, omdat we het gewend zijn. We willen het lekker warm hebben, en hebben geen zin in kou. Toch is het beter voor ons. Als je naar de sauna gaat, lijkt het heerlijk om continu de warmte op te zoeken. Je lichaam moet ook echter even naar het dobbelbad om weer de balans te vinden.

Je zit in de winter veel in de warmte, lekker bij de kachel. Laat er kou zijn om de balans te vinden.

Als je een paar keer het hebt gedaan, wen je eraan en bouw je een gewoonte op waarmee koud douchen bij je hoort. Je moet het leren.

winterweer buiten

Ervaringen

Zoals je al las, zijn er heel veel positieve ervaringen met koud douchen in de winter. Bekijk eens deze video van een coach, die je begeleidt naar koud douchen, en tips geeft. Hij laat zien dat je ook een koude douche kunt nemen, ook al voelt het anders.

De mensen die een koude douche nemen in de winter zullen meer kou ervaren, en daardoor ook meer profijt hebben.

Goed begin van de dag

Over het algemeen zijn de winters een naargeestige periode: het is veel donker, je krijgt te maken met een harde wind, veel regen en minder zon.

Hiervoor is een koude douche een uitkomst, want je geeft jezelf positieve energie. Let maar eens op als je de koude douche uitstapt – je voelt je een stuk beter. Dit komt omdat er stofjes in je hersenen vrijkomen, die je laten glimlachen. Dus terwijl de meeste mensen balen van deze periode, voel je je beter en kijk je uit naar de volgende koude douche.

Op welk moment van de dag is het beste?

Het beste is om in de ochtend koud te douchen. Het is immers beter om in de avond lekker in de slaap te vallen onder een warme deken, in plaats van met een energieboost steeds te moeten omdraaien.

Bovendien: als je koud doucht in de ochtend pak je meer voordelen mee, omdat je meer energie hebt, en bijvoorbeeld nog moet werken. Leer daar meer over in deze blog.

Lagere kosten

Dit is ook een groot voordeel, want door warm en lang te douchen verhoog je de energierekening. Je kunt makkelijk korter douchen. Zo verlaag je je energierekening.

Een warme douche is om te genieten, een koude douche is om te groeien. En je groeit alleen maar als je buiten je comfortzone stapt en nieuwe dingen doet.

Koud douchen in de winter – een goed idee

Als je toch moet beginnen met koud douchen, doe het dan in de winter. Je leert namelijk het beste om om te gaan met kou, je inmuunsysteem wordt er sterker van en je krijgt er een lagere energierekening van.

Daarnaast is het ook goed om te kijken naar wat je lichaam aan kan. We willen allemaal wel meteen uren eronder staan als Wim Hof.

Op dit level zijn we nog niet. Gun jezelf daarom de tijd om te wennen aan de temperatuur en hoe je lichaam er op reageert. Aangezien je eerst je erg koud voelt. Daar wen je wel aan.

Maar als je dit niet goed opbouwt, kun je ziek worden bijvoorbeeld. En dat willen we natuurlijk niet.

Voor vandaag:

  • Pak een koude douche, ondanks de winter en het weer buiten
  • Stap er naar ongeveer 30 seconden onder uit
  • Pak je moment om even blij te zijn
  • Doe een dikke trui aan

Doe het volgende keer langer.

Zo is de winter geen punt meer voor jou.

Lees meer over koud douchen

Jochem

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *