Wat Is Een Mindfulness Bodyscan?

de banner voor de blog over wat is mindfulness bodyscan?

Door een mindfulness bodyscan te doen loop je verschillende delen van je lichaam na waardoor je je rustiger voelt. Het is een oefening die iedereen kan doen.

Wat is een mindfulness bodyscan?

Een mindfulness bodyscan is een methode waarbij je stapsgewijs de aandacht op verschillende delen van je lichaam. Van boven naar beneden. Hierdoor ga je je rustiger voelen omdat je niet bezig bent met de buitenwereld maar de focus legt op wat er zich afspeelt binnen jou.

Zo moet het:

We zijn vaak bezig met de buitenwereld, denk aan: wat een ander van ons vindt, wat er nog moet gaan gebeuren en waar we over piekeren.

Je begrijpt dat zulke activiteiten behoorlijk vermoeiend kunnen zijn. Dan is het prettig om de aandacht te herpakken en je alleen te focussen op jezelf.

Hoe werkt deze bodyscan?

Een mindfulness bodyscan werkt erg eenvoudig: je gaat liggen of neemt plaats op een stoel, en begint bij je hoofd: voel je oren, neus, wenkbrauwen, lippen, voorhoofd, wangen. Vervolgens ga je door naar je armen, buik, handen, vingers, enzovoort.

Zo kun je steeds doorgaan. In de tussentijd word je hoofd leger en stiller. Je voelt je bovendien ook nog eens rustiger. Hiervoor hoefde je alleen een bodyscan te doen en geen enkel deel van je lichaam overslaan.

Dit is het enige wat je hoeft te doen. Wat wel belangrijk is, is dat je het met maximale focus doet. Anders heeft het uiteraard weinig zin.

Waarom is het goed om een bodyscan te doen?

Omdat je in een rustiger vaarwater terecht komt. Je bent even niet met andere zaken bezig. Dat heeft een positieve uitwerking op je geest waardoor je even een probleem bijvoorbeeld vergeet.

Het hoeft niet snel: een bodyscan – je kunt het op je eigen tempo doen. Er is geen maatstaaf waar je je dient aan te houden.

Een bodyscan doen is geen wedstrijd. Doe het op je eigen tempo en je zult merken dat het een positieve uitwerking heeft op jou.

een man ligt op het gras

Wat zijn de voor en nadelen?

Laten we bij de voordelen beginnen: je maakt je hoofd leeg. Je bent namelijk nergens anders mee bezig dan met je lijf.

De voordelen

Je concentratievermogen groeit daardoor ook – je moet je immers wel concentreren. En als laatste leer je dat je ook mag vertragen. Dat is soms lastiger in deze wereld waar alles meteen en snel moet.

De nadelen

Die zijn er helaas ook: je moet genoeg discipline hebben om goed in deze methode te worden. Je kunt namelijk niet een keer een mindfulness bodyscan doen en verwachten dat je er goed in wordt.

Zo werkt dat niet.

Een ander nadeel is dat er geen garantie is dat het voor iedereen werkt. Het kan wel. Maar je moet zelf gaan liggen en voelen. De resultaten komen daarna, maar niet meteen als bijvoorbeeld thuisbezorgd.

Geduld is een vereiste.

Wat zijn de ervaringen van anderen met de mindfulness bodyscan?

Deze ervaringen zijn positief – ze ervaren meer rust in hun leven. Bekijk hier hoe anderen het ervaren.

Hoelang moet je een bodyscan doen?

Daarover is geen perfecte tijd bekend. Je kunt bijvoorbeeld een bodyscan doen van ruim 20 minuten. Of langer: 30 minuten.

Nogmaals er staat geen tijdsduur die verplicht is. Tijd is ook niet het doel. Het doel is om een goede bodyscan te doen.

Niemand is ook gelijk. De een doet het in 5 minuten goed, terwijl een ander er liever 15 minuten vooruit trekt.

Hoe vaak moet je een bodyscan doen?

Het is belangrijk om zo vaak mogelijk een bodyscan te doen. Je went dan aan de techniek, leert wat je wel en niet moet doen en ontwikkelt een routine.

Het is daardoor goed om een paar keer in de week een bodyscan te doen. Bijvoorbeeld 2 keer.

Want als je een keer in de zoveel tijd een bodyscan doet, word je er niet echt beter in. Je wordt er dan wel beter in, maar de lekkerste vruchten grijp je net niet. Die wil je wel pakken volgens mij.

Een keer in de week is het minimale wat je moet doen om echt te voelen wat een bodyscan kan brengen.

Is het moeilijk?

Nee – het is niet moeilijk. Het enige lastige is dat het ongemakkelijk kan voelen. Je doet iets nieuws en dat kan wat ongemakkelijk aanvoelen.

Dit verdwijnt dan ook op termijn. Mensen die met een vooroordeel dit doen, zullen het wel lastig vinden.

Ze denken bijvoorbeeld dat het toch niet werkt voor hen, waardoor ze half oefenen. Zonde. Ga er met open vizier in en laat op je afkomen. Je lichaam doet de rest.

Beginnen met mindfulness bodyscan? 3 tips voor de beste start

Doe het vandaag

Stel het niet uit tot morgen of volgende week. Vandaag (eigenlijk nu) is het beste moment om een bodyscan te doen. Dus neem plaats en doorloop de oefening.

Het is geen ingewikkelde stof. Je hoeft je er niet in te verdiepen. Al is dat wel een goed idee om er beter in te worden.

Wat je ook vandaag moet doen is inplannen wanneer je de volgende keer weer een sessie doet. Als je het inplant, staat het op je lijstje en doe je het.

Als je er tijd voor moet zoeken is de kans klein dat het je daadwerkelijk doet.

Zorg voor een stille omgeving

In de woonkamer waar iedereen komt is geen goede plek om te beginnen. Start daarom op een plek waar je niet gestoord wordt.

Als je deze plek niet kunt creëren, kun je ook op een later moment deze sessie doorlopen. Bijvoorbeeld in de avond of ochtend als iedereen nog nog op bed ligt.

Kortom: geen excuses om het niet te doen.

Geniet

We hebben het in deze blog gehad over het belang van discipline, veel doen en plannen. Dit betekent niet dat je niet mag genieten. Dat is juist het doel.

Vergeet dus niet om te genieten. Dat is ook het doel van deze oefening. Dat je geniet met de volle 100% omdat je daarvoor de rust vindt.

Is er ook een bodyscan in het Nederlands?

Jazeker. Je vindt hier een Nederlandse bodyscan. Op YouTube vind je er nog meer. Het zijn goede uitlegvideo’s.

Kan ik dit ook doen voor het slapen?

Dat kan. Uit onderzoek blijkt dat je dan beter slaapt.

Lees meer over mindfulness

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *