Mindfulness oefeningen voor de ademhaling in 10 stappen

Mindfulness oefeningen ademhaling in 10 stappen

Table of Contents

Mindfulness oefeningen voor de ademhaling behoort tot de verschillende sessies van deze manier van leven. In deze blog lees je hoe je in 10 stappen begint met een oefening aan de hand van een video van Wim Hof.

Tijdens mindfulness oefeningen voor de ademhaling word je rustiger door het uitvoeren van een gecontroleerde ademhaling. Dat betekent dat je steeds op dezelfde manier ademt. En dit heeft op de lange termijn meerdere voordelen. Lees daarover meer in de blog van Flow.

Lees nu de oplossingen om jezelf meer te ontwikkelen op mindfulness gebied

De video over Mindfulness oefeningen ademhaling

In de onderstaande video verandert The Iceman je ademhaling door 3 rondes. Dat betekent dat je versnelt in en uit ademt. Je krijgt zo meer energie en wat ga je doen als je meer veerkracht krijgt? Lees in de blog van sportusten diverse opties om vervolgens mee te beginnen.

Wil je meer ademhalingsoefeningen doen?

Hiervoor kun je een cursus volgen waarin je stap voor stap wordt begeleid. Maar daarover lees je meer aan het einde van de blog.

De eerste stap voor Mindfulness oefeningen ademhaling: ga zitten of liggen

Leg een matje op de grond of zet een stoel tegen de muur en kijk of je de juiste houding te pakken hebt. Dit check je door jezelf de vraag te stellen: kan ik nu goed een oefening doen? Wanneer je volmondig ja antwoord, heb je het halve werk al gedaan. En als je twijfelt aan de positie zoek je verder naar een andere plek. De bank bijvoorbeeld.

De tweede stap voor Mindfulness oefeningen voor de ademhaling: creëer een rustig plekje

Niets is vervelender dan gestoord te worden tijdens een oefening of je concentratie verliezen. Bouw daarom aan een plekje waar je in alle rust werkt aan jouw manier van een mindful leven met om je heen objecten die je inspireren. Denk hierbij aan een foto van je mooiste vakantie, een miniatuur van je voorbeeld of de lamp waar van het licht je rustig maakt. Met andere woorden breng de objecten samen die bijdragen aan rustige gemoedstoestand. Zo blijf jezelf ontwikkelen en voel je daarbij ook comfortabel.

Lees ook: Mindfulness: 10 oefeningen voor thuis | om te doen bij het raam

De derde stap voor Mindfulness oefeningen voor de ademhaling: vernieuw continu

Nadat je een plek hebt gevonden en weet wat voor houding je het beste helpt bij een mindfulness oefening, is het tijd om te vernieuwen. Aangezien je door vernieuwingen jezelf blijft ontwikkelen. Daarbij geldt ook de uitspraak:

Changes call for innovation and innovation leads to progress.

Li Keqiary

Blijf daarom nieuwe elementen toevoegen aan een oefening.

Zoals:

  • Samen met anderen oefenen
  • Een grotere uitdaging aangaan
  • Een nummer opzetten dat je motiveert tijdens een oefening
 Hoe vernieuw jij je in mindfulness oefeningen ademhalingen?
Hoe vernieuw jij je in mindfulness oefeningen ademhalingen?

Begin rustig

Vertrek niet als een raket waardoor je meerdere oefeningen na elkaar doet. Nee, bouwt het rustig op met een oefening per dag en als je merkt dat er nog een extra oefening in het vat zit, draai dan het kraantje open.

Kijk ook de uitlegvideo waarin Wim hof verteld wat je kunt verwachten.

Kortom, je weet op wat manier je begint en wat er gebeurt in je lichaam.

Maak daarbij ook een samenvatting met:

  • De ademhalingstechnieken
  • De uitwerkingen in je lichaam
  • Welke hulpmiddelen je kunt gebruiken tijdens een sessie
  • Op wat voor momenten je pauzeert.

Meer kennis

Meer kennis over ademhalingsoefeningen zorgt voor een betere uitvoering, want je voegt theorie toe in de praktijk. Hiervoor zou je meerdere boeken kunnen lezen. Maar je kan ook jouw ervaringen gebruiken om bekwamer te worden. Denk hierbij aan het reflecteren op gebeurtenissen om anders te starten aan een nieuwe oefening. Gebruik hiervoor een interactief werkboek.

Doe wat goed voelt

Een lege maag en een rustige gemoedstoestand zijn de beste ingrediënten voor een ademhalingsoefeningen. Observeer daarvoor eerst je stemming voordat je de eerste instructies uitvoert. Aangezien een drukke gemoedstoestand je tegenwerkt in plaats van helpt. Begin dus op een later moment als je geen volledige ja voelt.

Werk aan een ritme

Ritme en harmonie dringen diep in de ziel door.

Plato

Een ritme heeft dus invloed op meerdere vlakken.

Ontwikkel hierom een ritme wat je dag na dag herhaalt.  Zo wordt het een gewoonte.

Stel het tijdsstip vast waarop je het fitst bent. Want dan is de drempel om jezelf op te peppen het laagst. Daarna spreek je met jezelf af dat je elke dag op dat tijdstip oefeningen doet. Jezelf belonen helpt daarbij, omdat je zo de karaktertrekken traint die nodig zijn voor het ontwikkelen van een routine.

Tijdens welk dagdeel ga je beginnen?

Wat is jouw favoriete ritme?
Wat is jouw favoriete ritme?

Pas mindfulness toe in het dagelijks leven

Mindfulness oefeningen kun je tijdens elk moment doen. Dus stel een lijstje op van momenten waarin je aan de slag gaat

Zoals:

  • Voor het ontbijt
  • Op je werk
  • Voor het slapen gaan

Omdat er altijd kansen zijn om jezelf even af te zonderen en een oefening te doen. Zo blijf je steeds in ontwikkeling.

Bouw verder op de aspecten waar je goed in bent

Naast de oefeningen van Wim Hof zijn er nog meer coaches die je ontwikkeling stimuleren. Ga op zoek naar de ideale trainer voor je en bedenk daarbij continu nieuwe vormen. Aangezien de trainer je na verloop van tijd jouw trainingsstijl beter leert kennen en daardoor effectievere aanwijzingen geeft.

Doe iets met nieuwe inzichten

Tijdens oefeningen leer jezelf steeds beter kennen in zowel positief als negatief opzicht. Laat deze zelfkennis niet op de plank liggen, maar maak er werk van aangezien deze progressie ook invloed heeft op de uitwerking van de oefeningen.

Mijn favorieten manieren om beter te worden in mindfulness

Bedankt voor het lezen van deze blog. Ik hoop dat je tijdens het lezen meer mindful bent gaan leven. Verder deel ik nu de manieren die ik gebruik om beter mindful te leven. En als je drukt op een link en overgaat tot aankoop, ontvang ik daarvoor een commissie. Maar deze manieren ondersteunen in jouw mindfulness ontwikkeling.

De eerste manier

Tijdens een mindfulness cursus leer je door oefeningen gericht op je ademhaling, geest, ziel, relaties je aandacht te richten op positieve zaken. Zo sta je sterker in je schoenen, vind je meer rust en kun je gedachten effectiever ordenen. Met andere woorden je werkt aan een andere gemoedstoestand. Bovendien krijg je persoonlijke begeleiding, kun je oefeningen zowel bekijken als luisteren, heb je contact met studiegenoten en waakt een motivatiecoach over je voortgang.

Start vanuit je eigen huis met de mindfulness cursus en oefen op verschillende manieren om in het nu te leven

De tweede manier

In het 6 minuten dagboek bouw je nieuwe gewoontes op. Dat komt door het werken aan een ochtend en avondritueel, te reflecteren op je gedrag en een gestructureerd dagboek bij te houden. Hierdoor groei je elke dag op mindfulness gebied. 

Schrijf je ervaringen op en verander je leven

via GIPHY

Meer mindfulness oefeningen lezen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *