Mindfulness Voor Beginners – De Gids Om Te Starten

De banner voor de blog over mindfulness voor beginners

Iemand die net begint met mindfulness komt in een hele nieuwe wereld. Hoe kun je dan het beste starten. Deze blog is de gids voor beginners.

test

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het vermogen om in het heden te leven. De meerderheid van de mensen leeft in het verleden of in de toekomst.

Dat is jammer. Je hebt namelijk geen invloed op wat is gebeurd of nog gaat komen. Waarom zou je je er dan druk over maken?

Mindfulness is daarvoor het recept, omdat je start met wat er nu is. Dat is moeilijk, omdat je niet in een keer je gedachten kan veranderen. Je moet dit trainen.

Als je daarbij ook een beginner bent, is het nog lastiger. Als het goed is ben je heel gemotiveerd. Dan moet je stap voor stap beter worden in mindfulness. Wij helpen je hiermee.

Kunnen beginners wel starten met mindfulness?

Zeker.

Het is alleen wel een skill die je niet zomaar even leert. Daarom worden de meeste beginners er niet goed in.

Dit hoeft niet te betekenen voor jou als je doorzettingsvermogen hebt en bereid bent om nieuwe dingen te leren.

Doorzettingsvermogen spreekt voor zich – we doen namelijk dingen die we liever doen in plaats van mindfulness omdat het gemakkelijker is.

Je komt daar echter niet verder mee. Dat is immers de weg die leidt tot andere resultaten, die je niet wilt.

Als je mindfulness echt goed wilt leren, moet je kunnen doorzetten op de momenten dat je eigenijk denkt – ik kan ook wel stoppen.

Nieuwe dingen leren

Je hebt vast een beeld van mindfulness, waardoor je weet hoe je wilt beginnen. Dit is je houvast. Dit is begrijpelijk, maar het is beter om je eigen kennis en voorstellingen los te laten zodat je nieuwe dingen kunt leren. Want alleen als je dat wilt doen, kun je ervaren hoe fijn mindfulness is.

Tip: zoek naar materiaal dat nog onbekend voor je is. Zo kom je nooit vast te zitten in oude patronen.

Mensen die nieuwe dingen leren, boeken de meeste vooruitgang.

Hoe kun je het beste starten?

Als eerste moet je een beginners mindset hebben. Dit houdt in dat je er nog niets weet, en steeds hongerig bent naar nieuwe kennis. Sommige mensen hebben namelijk een instelling van ik weet wel hoe het zit.

Nee, je weet het niet. Je bent een beginner – je moet nog leren.

Je bent op weg om een expert te worden. Kortom: je gaat veel leren waarmee je kennis groeit.

Doorloop dit stappenplan om te beginnen:

  • Start met een sessie
  • Evalueer
  • Houd timer bij
  • Volg een oefening
  • Ontwikkel goede gewoontes

Start met een sessie

Begin gewoon eens. Stap uit je drukke leven en zit eens stil of maak een wandeling. Als je dit doet, gaan er allemaal processen door je heen – je denkt aan dingen, je voelt iets, moet wennen aan de situatie en wilt misschien wel het liefste stoppen.

Wat er ook is – het is goed. Een eerste keer iets doen, gaat vaak mis. Het gaat er ook niet om de uitvoering – het gaat erom of je begint. En dat doe je.

Evalueer

Als je klaar bent, is het tijd om de evalueren. Wat ging er goed? Wat kon er beter? En hoe ga je dat de volgende keer doen?

Het is belangrijk om te evalueren, omdat je een doel hebt – beter worden in mindfulness. En als je niet leert van je fouten – maak je ze weer – en moet je weer starten van van het begin.

Terwijl we willen dat je steeds een trede omhoog gaat. Daarvoor moet je evalueren om het beste resultaat te krijgen.

Hoe moet ik evalueren?

Beantwoord deze vragen:

  • Wat heb ik gedaan voor mindfulness vandaag?
  • Wat ging er goed?
  • Waar liep ik tegenaan?
  • Hoe kan ik dat de volgende keer verbeteren?

Als je deze vragen beantwoordt, heb je een overzicht voor jezelf, je weet dan wat je volgende keer anders wilt doen, en wat je daarvoor nodig hebt. Lijkt ons een prima deal toch?

Tegenwoordig kun je ook een mindfulness dagboek kopen waarmee jij je dagelijks aan de hand van goede vragen evalueert.

We zochten de drie beste voor jou uit.

Volg een oefening

Je kunt jezelf trainen om in het heden te denken en leven. Het is echter beter om een oefening te volgen, omdat daar een stappenplan bijzit. 😊

Dit zijn de beste mindfulness oefeningen voor beginners:

Ze zijn helemaal gratis om te volgen. Daarom raden we ze ook aan.

Ontwikkel goede gewoontes

Je wordt beter in mindfulness als je gewoontes daarnaar zijn. Bijvoorbeeld iedere dag een oefening doen en een stuk schrijven in het dagboek.

Je hoeft niet heel je dag rondom deze gewoontes te plannen. Als het maar een ding per dag is.

Dat is voldoende om te groeien.

Bekijk hieronder hoe je met zulke gewoontes kan beginnen.

Dit stappenplan kun je steeds herhalen om je mindful leven tot een realiteit te maken.

Verder moet je hiermee ook rekening houden:

Gun jezelf een leerproces

De kans is klein dat je na een dag, week of maand al het helemaal goed doet. En dat hoeft ook niet.

Het gaat erom dat je bezig blijft en leert – niet om het meteen goed te doen. Het heeft ook geen zin om de nadruk te leggen op het goed willen doen.

Je legt jezelf alleen maar onnodige druk op – het gaat om het leren.

En dat doe je iedere dag, dus je boekt vooruitgang. Ook als het anders voor je voelt.

Geniet van de kleine dingen

Als je let op de kleine dingen ben je sowieso in het heden. Denk aan een schitterende zonsopgang als je fietst naar je werk.
Dit zijn snelle winsten die je even meepakt als je bereid bent om te letten op de kleine dingen.

Je gaat bijna automatisch letten op de kleine dingen als je stop met haasten en multitasken.

Fiets niet naar je werk om op tijd te komen, maar fiets naar je werk om te genieten van de route. Als je dat doet, kom je achter heel veel moois.

Wees een student

Studeren is een kunst, die je nodig hebt om dagelijks mindful te zijn. De mogelijkheden om te studeren zijn aanwezig, denk aan boeken, cursussen en podcasts.

Je kunt letterlijk alle kanten uit – de informatie is zo gevonden.

Je hebt alleen de studenten in het dagelijks leven die deze informatie oppakken en toepassen in het leven – en je hebt studenten die het links laten liggen.

Wees niet iemand die het links laat liggen. Je kunt met deze informatie zoveel meer bereiken. Als je maar bereid bent om in de informatie te duiken en alles te lezen.

Alles staat of valt met motivatie

Wist je dat Micheal Jordan ook mindfulness deed?

Jazeker.

Hij paste het alleen toe op een andere manier. Hij liet de angst om te verliezen niet in zijn hoofd komen.

Hij wilde winnen – als je tijdens de wedstrijd bang met om te verliezen, ga je ook verliezen.

Hiervoor was hij omzettend gemotiveerd als een jonge speler. Door deze motivatie kreeg hij het vertrouwen en was hij mindful tijdens de grote games.

Het komt dus voor jou ook aan op motivatie.

Als de motivatie tegen je tenen aan knelt, zit je goed.

Meer leren over mindfulness

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *