10 oefeningen om beter te worden in het stoïcisme 

een hardloper hardloopt

Je zou het misschien niet denken: de stoïcijnen waren echte beoefenaars. Ze brachten namelijk hun theorie in de praktijk. Het perfecte voorbeeld van practice what you preach.

Een filosofie op papier is behulpzaam. Je zult echter het moeten oefenen om automatismes te ontwikkelen waardoor het stoïcisme op de automatische piloot wordt. ;)

Wat voor oefeningen zijn het?

Ik heb de oefeningen zelf bedacht en beoefen ze dagelijks. De kennis heb ik hiervoor gebruikt uit de standpunten van het stoïcisme, quotes van bekende stoïcijnen en de vier deugden. Je kunt elke oefening dagelijks doen.

Wees moedig 

Moed is een van de vier deugden, en de deugd die het meest voorkomt in ons leven. We hebben elke dag moed nodig. We blijven echter liever in onze comfortzone hangen. Moed helpt ons om in het diepe te springen.

Waarom moed belangrijk is?

Iedereen draagt dromen met zich mee – weinigen volgen deze dromen ook echt. Micheal Jordan omschreef het krachtig:

Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen.

Je moet werken om nieuwe successen te bereiken. Hoe klein ze ook zijn. 

Hoe kan ik moedig zijn?

Door een doel na te streven waarvoor je eigenlijk bang bent, zoals een nieuw huis kopen, je inschrijven voor een marathon of om promotie vragen.

Oefening voor jou

Doe elke dag iets waarvoor je moed nodig hebt. Je kunt het beste opschrijven aan het begin van de dag en in de avond controleren of je het hebt gedaan.

Wie moedig is, is niet bang om actie te ondernemen.

Zeg Amor Fati 

Amor Fati is liefde voor het lot. Amor Fati is een keuze. Als het lot negatief uitpakt, kun je ook zeggen: waarom overkomt mij dit weer, dikke pechvogel die ik ben.

Wanneer je Amor Fati zegt, houd je de deur open voor nieuwe kansen. Wanneer je de pechvogelkaart trekt, sluit je nieuwe kansen uit. Kortom; Amor Fati is brandstof om door te gaan.

Oefening voor jou 

Zeg na iedere moeilijkheid of tegenslag Amor Fati. En echt dat je het meent. Eerst kan dit onwerkelijk voelen. Na meerdere keren voel je je sterker en stel je je niet meer op als slachtoffer. Je creëert een nieuwe versie van jezelf. 

Leer van Ryan Holiday waarom je voor Amor Fati moet kiezen. 

Leef naar het motto memento Mori 

Memento Mori is een verwijzing naar de sterfelijkheid – we gaan allemaal dood. We hebben hierdoor geen tijd te verliezen om onze:

  • dromen na te jagen 
  • Tegen onze geliefdes zeggen dat we van ze houden 
  • Gelukkig zijn 
  • iedere hond aaien die we voorbij zien komen 

Maar we hebben toch ook geen haast?

Klopt. Toch hoor ik van de oudere generaties dat ‘het leven zo snel voorbij gaat’. Dit geldt ook voor jou. Gebruik je sterfelijkheid om actie te ondernemen en dat te doen dat je wilt doen.

Oefening voor jou 

Stel niets meer uit. Wat je wilt doen wordt een plan voor de komende dagen, maanden of jaren. Terwijl het nu ook gewoon kan. Doe het en je zal later nooit denken: had ik had maar dat gedaan

Kijk verder met rechtvaardigheid 

Stoïcisme is niet alleen op jezelf gericht – het is ook op anderen gericht. Het helpen van anderen die even in de moeilijkheden zitten. Dit zien we zelden. Logisch ook, want steeds minder mensen kunnen het financieel redden.

Toch kan iedereen helpen om onze maatschappij rechtvaardiger en mooier te maken in tijden dat de polarisatie toeneemt.

Je hoeft geen flinke som geld te doneren, een berg op te fietsen of dagen in de keuken te staan. Heel veel kleine dingen worden samen een groot geheel.

Oefening voor jou 

Kijk naar wat je kunt missen en geef het weg aan een goed doel. Dat kan een knuffel, boek of tien euro zijn. Doe dit op regelmatige basis en je inspireert anderen om hetzelfde te doen. Op naar een kettingreactie.

Organiseer je gedachten 

We zijn zelden objectief. Dit komt omdat we een mening hebben over een gebeurtenissen en daar gedachten over vormen. Deze gedachten maak jezelf, daardoor kun je ze ook veranderen.

Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken

Stel je gedachten zijn effectief, je bent vervolgens minder van streek, onrustig of bang. Dit gevoel komt immers van je gedachten. 

Observeer je gedachten en verander ze. Daarvoor kun je een video kijken 

Oefening voor jou 

Het is moeilijk om je gedachten te veranderen. Dit is ook niet even gebeurd. Wat je wel kunt doen is kijken naar je gedachten als je je bijvoorbeeld onrust voelt en denken aan een positievere gedachte.

Handel als de beste vijand 

Ik ben zelf een groot fan van deze quote:

The best revenge is not to be like your enemy

En je hebt natuurlijk geen vijanden. Soms heb je een tijdelijke ‘vijand’ als iemand bijvoorbeeld lelijk tegen je doet.

Het is dan de kunst om niet terug te willen slaan maar het tegenovergestelde doen.

  • Beledigt iemand je? Het gesprek wordt er niet beter van als je iets terug zegt in dezelfde bewoordingen 
  • Komt je vriend weer te laat op een afspraak? Neem geen revanche door de volgende keer ook later te komen. Wees op tijd om het goede voorbeeld te geven 

Oefening voor jou 

Doe het tegenovergestelde als een situatie een ruzie dreigt te worden of als iemand negatief over je praat. Hiervoor moet je groot zijn. Het draagt bij aan een betere wereld. Deze gewoonte kopiëren anderen – de verstandhouding krijgt daarmee een boost.

Slimme Controle 

Een van de beste stoïcijnse uitgangspunten: kijken of je ergens controle over hebt. Mensen zijn goed in zich druk maken over zaken waar ze 0 invloed op hebben. 

  • wat zullen ze van me denken?
  • Rijdt de trein?
  • Wat voor beoordeling gaan ze me geven?

Je het op zulke vragen geen invloed. Stop er daarom over te piekeren. Het heeft geen zin. Je kunt je daarentegen beter focussen op vragen waar je wel invloed op hebt. Zoals:

  • hoe kan ik checken of de trein rijdt?
  • Wanneer vraag ik wat iemand denkt over me?
  • Waar kan ik de resultaten van de beoordeling vinden?

Onderneem actie als je er invloed op hebt. Laat het varen als het buiten je controle ligt.

Oefening voor jou 

Kijk als er iets speelt in je leven of je er invloed op hebt. Vink alle mogelijkheden af en zet daarna de volgende stap. Een simpel principe wat je veel rust geeft.

Zoeken naar Wijsheid 

De stoïcijnen waren meesters in het vergaren van wijsheid. Het waren eigenlijk wetenschappers die continu keken naar manieren om zichzelf te verbeteren. Nu bestaat er veel manieren om wijsheid op te doen. Ik focus me op het bijhouden van een dagboek.

Oefening voor jou 

Schrijf in een schriftje iedere dag op wat je bezighoudt. Je kijkt vervolgens helderder naar je eigen gedachten en kunt vervolgens nog beter handelen, denk aan het geven van feedback. Door een dagboek heb je een sparingspartner die je laat zien wat voor oplossingen er zijn. Daarom moet iedereen een dagboek bijhouden. 

Lees alle boeken 

Een boek over het stoïcisme staat vol met oefeningen. Soms als echte oefening en soms indirect door het vertellen van verhalen. Je bent in ieder geval aan het oefenen. De reden om te investeren in boeken, die je kunt teruglezen om nieuwe inzichten op te doen.

Oefening voor jou 

Bekijk de lijst met de beste boeken over het stoïcisme, bestel er drie en lees ze minimaal 4 keer helemaal uit. Maak daarnaast aantekeningen en doe wat ervan je wordt gevraagd. Moeilijker is het niet.

Kies voor gematigdheid 

Als laatste de deugd gematigdheid. Gematigdheid gaat over minder doen dat je nodig hebt. Zoals een kleinere maaltijd eten.

Ik zie gematigdheid als een tool om je doelen te bereiken, je geeft immers het heden op voor een betere toekomst. Een benaming is hiervoor instant gratifaction.

Oefening voor jou 

Kies een doel, bijvoorbeeld 10 km hardlopen en geef de zaken op die je meteen een beloning geven – op je telefoon zitten, te lang blijven pitten of ongezond eten, deze factoren helpen immers je niet om een de 10 km te rennen.

Wees streng voor jezelf, de toekomst zal je belonen.

Wat is de beste oefening om te doen?

Er bestaat geen beste oefening. Elke oefening is geschikt voor een apart deel in je leven. Start met de oefening die het beste past bij je huidige leven.

Verander ik snel door de oefeningen?

Snelle verandering bestaat niet. De verandering zal langzaam zijn. Het is zeker opkomst. In de tussen tijd kun je goed oefenen. 

Kan iedereen stoïcijnse oefeningen doen?

Ja, zolang iemand gemotiveerd is en wilt leren en veranderen, kan deze persoon de oefeningen doen. 

Verder lezen?

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *