Positief denken: 6 tips die meteen resultaten brengen

Positief denken: 6 tips die meteen resultaten brengen

Jochem

Wil jou helpen om je mindset te veranderen, waardoor je een leuker leven gaat leiden.

Positief denken is een vaardigheid, net zoals fietsen, een nieuwe taal leren en koken. Gebruik mijn tips om vandaag te beginnen met deze skill te leren. 

1: wees je bewust van je gedachtegang 

We produceren duizenden gedachten per dag en van de meesten zijn we onszelf ook niet eens bewust. Hierdoor weten we ook niet als we bijvoorbeeld negatief denken. Zulke gedachtestromen komen dan vanzelf op gang. De eerste stap is dan om hiervan bewust te worden. Dit kun je eenvoudig doen door eens stil te staan en je gedachtes eens te observeren, daarna wordt het tijd om verder te gaan naar de tweede tip.  

2: leg je negatieve gedachtes het zwijgen op 

Gelukkig ben je de maker van negatieve gedachten, dus kun je ze ook het zwijgen opleggen, joepie.  

Daarvoor zijn verschillende technieken beschikbaar. De meest effectieve vind ik deze TED Talk van Anthony Metivier. Want hij pakt negatieve problemen aan door ze vragen te stellen. Dit is een erg bruikbare methode die velen experts toepassen. 

Je hoeft trouwens niet de video een keer te bekijken en meteen aan de slag te gaan, je kunt de video ook prima meerdere keren bekijken om daarna te beginnen met oefenen. Het gaat erom dat je begint met kijken. 

3: wees dankbaarheid  

Ook al staat de wereld soms in de brand, er zijn altijd dingen om dankbaar voor te zijn. 

Zoals: 

  • Dat je elke dag eten en drinken hebt  
  • Je mag werken of studeren  
  • Je vrienden of vriendinnen hebt  
  • Jouw talenten ontzettend handig zijn om ontspanning te vinden  

Je hoeft je hiervoor alleen af te vragen: 

Waarvoor ben ik dankbaar? 

En je gaat dan vervolgens meteen positiever denken. Kortom: de kleine dingen die we als normaal zien, zijn niet vanzelfsprekend. 

3: train jezelf in positief denken  

Je bepaalt zelf of je een gedachte voortzet in je hoofd of laat afbreken. Zoals een koopman zijn kraam scant en producten die over de datum zijn, weggooit. 

Je kunt jezelf trainen door in een schriftje eerst een negatieve gedachte op te schrijven en daar tegenover de positieve variant zet. 

Een voorbeeld: 

Ik kan niet schilderen. Geen fijne gedachte. 

Veel fijner is dan de gedachte: ik wil beter worden in schilderen, dus moet ik nog meer oefenen om er beter in te worden. 

Zie je wat er mogelijk is als je positief denkt? 

Start eens hiermee door iedere dag een positieve gedachte tegenover een negatieve te zetten. Want je gaat dan steeds vaker de positieve gedachte geloven. 

5: kies voor positieve content  

Als je een programma gaat kijken, op het Instagram gaat zitten of een tijdschrift leest, heb je altijd de mogelijkheid om te kiezen voor het goede nieuws of het slechte nieuws.  

Je kunt bijvoorbeeld naar een praatprogramma kijken, waar meestal negatieve onderwerpen op tafel liggen, of naar een film over de natuur in Schotland. Welke van de twee levert meer positiviteit op denk je? 

Wees dus slim als je de televisie of je smartphone aanzet. Deze kanalen beinvloeden je denkwijze namelijk meteen. 

6: volg de gratis masterclass voor een positieve mindset  

Wil je nu direct positiever gaan denken? 

Volg dan de gratis masterclass van 365 Dagen Succesvol. In deze masterclass leer je namelijk afscheid te nemen van negatieve gedachten: 

Hierdoor: 

  • Krijg je grip op je gedachten  
  • Neem je afscheid van de negativiteit in je leven 
  • En leer je om een groei mindset aan te nemen 
  • Buig je negatieve gedachten om in positieve zonnetjes  
  • Ga je beter om met angst en stress 

Bovendien ontvang je ook een digitaal werkboek. 

Deze gratis masterclass wordt meerdere keren gehouden per week. Dus als je je snel aanmeldt, kun je ook snel meedoen.  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *