Positief Denken: Met Deze 9 Tips Kun Je Vandaag Al Beginnen

de banner voor de blog over positief denken

Positief denken is een heel krachtig. Je wordt enthousiast, krijgt meer ideeën en ziet talloze mogelijkheden. Start met deze tips om vandaag al een glimlach de vaste speler te laten worden in je gedachten.

Waarom is positief denken belangrijk?

Positief denken is belangrijk om alles zet in een voorwaartse beweging. Je kunt positief denken het beste vergelijken met twee reizigers: de een is positief en andere negatief over de reis die voor hen ligt.

Wie van de twee zal uiteindelijk op reis gaan? Degene die positief denkt. De ander blijft op dezelfde plek.

Dit komt niet door een grote intelligentie of sterker doorzettingsvermogen, maar doordat de man die positief denkt mogelijkheden ziet waar de andere problemen zien.

Stel dat de vlucht is geschrapt. Nu kun je denken: de reis is over. Dit hoeft niet. Er zijn nog zoveel mogelijkheden die je kunt gebruiken om de bestemming toch wel te bereiken.

Hiervoor heb je positief denken nodig. Daarbij helpen deze tips jou:

Lach

Mensen die lachen, denken positief. Er gebeurt namelijk heel veel in de hersenen wanneer je positief denkt. Daarvan wil je meer hebben.
We bedoelen niet: wees alleen maar blij, maar kies voor een positieve houding. We zijn een groot fan van Maya Angelou, ze ze iets prachtigs:

een quote van Maya Angelou

Je kunt in iedere situatie je houding kiezen. Ben je blij of ben je boos? Als je ervoor kiest om blij te zijn, krijg je automatisch betere gesprekken, omdat mensen emotioneel besmet door je worden. Dit principe werkt ook twee kanten op: als je boos bent, worden anderen ook boos of rustiger, en als je blij bent, zullen anderen ook glimlachen.

Dit is een simpele truc die zo ontzettend waar is. Pas het vandaag toe, en zie hoe je je omgeving op een positieve manier beïnvloedt. ♥️

Wees dankbaar

Er zijn zoveel dingen om voor te klagen. Daarvoor kun je een hele waslijst opstellen. Dit is het recept voor negativiteit.

Dit doen heel veel mensen. Terwijl dankbaarheid je helpt om weer even te glimlachen. Bovendien kun je voor zoveel dingen dankbaar zijn. Bedenk eens drie dingen waar je vandaag dankbaar kunt zijn.

Als je deze drie dingen hebt bedacht, kun je er nog veel 10 bedenken. Het is een domino-effect waarmee je ineens kijkt naar andere zaken.

Wees bijvoorbeeld dankbaar voor de vrienden en familie die je hebt in je leven. Ze lijken zo’n vanzelfsprekendheid in je leven, echter kunnen ze op een dag zo vertrokken zijn.

Heb een doel

Toen Arnold Schwarzenegger begon aan zijn carrière als bodybuilder was hij altijd vrolijk. De mensen om hem heen vielen dit op.

Ze zeiden tegen hem: waarom ben je zo vrolijk? De rest ( de andere sporters die hetzelfde doel hadden waren chagrijnig)

Hij reageerde dat hij werkte aan een doel. Dit doel zou hem brengen naar het leven waarover hij altijd had gedroomd. Is dat geen reden om blij te zijn?

Pak een doel waar je dolblij van binnen van wordt, werk er dagelijks aan. Het positieve denken is daarna een natuurlijk gevolg.

Leer het stoïcisme kennen

Het is stoïcisme is een van de beste gidsen om positief te denken. Het stoïcisme is namelijk een stroming die is ontstaan doordat de stichter een schipbreuk kreeg en alles kwijtraakte. Hij zag hier het positieve in, een kans om te groeien. En daaruit groeide een kans om beter te worden. Deze filosofische stroming werd door grote namen vertegenwoordigd, denk aan Marcus Aurelius, Seneca en Epictetus.

Het stoïcisme heeft meteen kant en klare tips waarmee je positiever gaat denken. Een daarvan is Amor Fati. Dit staat voor liefde voor het lot.

Leer meer over Amor Fat in de onderstaande video:

Ga niet om met negatieve mensen

We hadden het zonet over emotionele besmetting en de invloed van positiviteit. Het werkt helaas ook de andere kant op: mensen die alleen maar negatief zijn.

Ze zitten meestal alleen te praten over de dingen die niet goed gaan. Het jammere is dat hun mening die gesprekken in een donker daglicht zetten. Er is dan eigenlijk geen daglicht.

Geef dit terug aan ze. Haal concrete voorbeelden aan, en wees positief. Als ze genoeg om je mening geven zullen ze veranderen. Want niemand heeft iets aan negativiteit.

Ontwikkel gewoontes

Gewoontes maken het leven makkelijker. Je hoeft niet steeds na te denken wat je moet doen. Hieruit ontstaat, positiviteit, doordat je bijvoorbeeld je takenlijst afrondt en altijd het overzicht behoudt.

Creëer dus gewoontes waar je lekker bij voelt, en die je verder brengen, zoals sporten, lezen of mediteren.

Aan de andere kant zijn er ook heel veel gewoontes die positief denken dwarsbomen, zoals Netflix ,niet bewegen of slecht eten. Het zijn de recepten voor negatief denken. Doe het tegenovergestelde, en je bent meteen op de goede weg om de juiste gedachten aan te trekken.

Schrijf in een dagboek

Een dagboek helpt je om de gedachten die in je hoofd zitten eruit te laten en meer objectief te denken.

Zie een dagboek als een therapeut die altijd beschikbaar voor je is. Je kunt op vele manieren een dagboek gebruiken. Het beste is om gewoon te starten, en steeds te kijken naar de technieken die jou verder helpen.

Je hoeft ook geen speciaal dagboek te kopen, je kunt gewoon een notitieblok gebruiken. Wat wel helpt is een hulpmiddel zoals een dankbaarheidsdagboek.

Tip: begin vandaag met een dagboek bijhouden. Het is een van de beste gewoontes om mee te starten.

Volg je eigen pad

Doordat we samenleven in een maatschappij zijn er normen waaraan je moet voldoen. (dit is geen feit) Je moet bijvoorbeeld een studie afronden, trouwen, verre reizen maken, je goed kapot drinken.

Dit hoeft helemaal niet. Het is een slechts een mening van andere mensen. Toch trekken de meeste mensen deze normen zich aan, doordat we onszelf vergelijken met anderen.

De ander heeft een studie afgerond en wij niet. Daardoor voelen we ons onzeker, we lopen voor ons gevoel achter.

Helemaal niet. Je mag je eigen leven leiden. Wat de rest daarvan vindt is onbelangrijk. Met andere woorden: het is goed om soms een beetje schijt te hebben.

Leef bewust

De laatste tip die we voor je hebben is ook een die je meteen kunt uitvoeren: leef bewust, oftewel: mindfulness.

Mensen die bewust leven zijn maar met een ding tegelijk bezig: wat er nu afspeelt, voor hun neus.

Het doet er niet wat er gisteren gebeurde of vorige week, maar wat er nu gebeurt. Dat is belangrijk.

Start met mindfulness, doe een ding tegelijk en het positieve denken gaat vanzelf. Negativiteit krijgt namelijk geen kans van jou.

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *