Wat doe je tijdens mindfulness?

banner voor de blog wat doe je tijdens mindfulness

Als je met mindfulness bezig bent, wil je in het moment zijn. Dat betekent dat je met je gedachten in het nu en niet ergens anders bent. Bijvoorbeeld iets wat er is gebeurd in het verleden of nog moet komen in de toekomst.

Doordat je mindful bent, lukt het je om meer te genieten van het moment en je geen zorgen te maken over andere zaken. Voor de rest hoef je niets anders te doen. Leef gewoon verder. 😉

Er zijn wel een aantal zaken om makkelijker aan mindfulness te doen:

Mediteer

Door te mediteren, kun je je gedachten eens goed observeren. Wat denk je nu eigenlijk? Breng je gedachten terug naar het nu door je te richten op een punt, zoals je neus. Sta erbij stil. Je hoeft geen aandacht te besteden aan andere zaken.

Luister naar mindfulness muziek

Er is veel mindfulness muziek te vinden. Deze muziek is gemaakt om je gedachtegang in een monotoon tempo te brengen waardoor je je aandacht vrij hebt om ergens specifiek op te richten. Je zou mindfulness muziek kunnen gebruiken om gericht een taak af te ronden, denk aan een stuk schrijven. Zoals ik nu doe. 😊

Maak een wandeling

De apparaten blijven thuis en je weerlegt je blik naar wat er speelt in je omgeving. Vervolgens vallen je ogen op de kleuren van de bladeren, het geluid van de vogels en de dieren die ineens voorbijkomen. Te veel moois om niet bij stil te staan. Eigenlijk doet de natuur altijd aan mindfulness, omdat het per seizoen leeft.

Het mooie is dat je nu al aan mindfulness kunt doen – je hebt er niks voor nodig. Probeer het eens en laat je verwonderen door de interne rust.

Hoelang moet je mindfulness doen per dag?

Er is geen ideale tijd. Wel is het belangrijk om aan mindfulness te doen als je de concentratie kunt opbrengen. Dit is dus enkele uren per dag.

Kan iedereen aan mindfulness doen?

Ja – je hoeft geen speciale talenten te hebben om aan mindfulness te doen. Bovendien kan iedereen zijn aandacht ergens anders naartoe brengen.

Is mindfulness zweverig?

Mindsfulness is verre van zweverig, omdat je met je aandacht volledig erbij bent. Als iets zweverig is, sta je meer open voor spontane invallen die je volgt.

Andere kennisbankartikelen

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *