Wat is mindfulness? De weg naar meer rust

de banner voor de blog wat is mindfulness

Je hebt vast weleens gehoord van mindfulness. Misschien wil je er ook wel mee beginnen, maar wat is het, en helpt het je om een fijner leven te leiden?

De betekenis van mindfulness

Mindfulness houdt in dat je je aandacht focust op het nu. We kunnen onze aandacht overal oprichten, zoals een gesprek waar we tegen opzien, een gebeurtenis uit het verleden dat in ons hoofd blijft rondzingen of een doel dat we perse willen halen.

Terwijl we maar een ding tegelijk kunnen doen. Waarom zullen we ons dan nog druk maken over andere momenten?

Het antwoord op deze vraag moeten we schuldig blijven. Het menselijke brein werkt op een manier dat we heel goed kunnen nadenken over van alles en nog wat, behalve over het nu alleen. Mindfulness verandert dit proces en helpt je na te denken over wat nu belangrijk is.

Welke misvattingen bestaan er rondom mindfulness?

Sommige mensen denken dat mindfulness ons helpt om nergens anders meer aan te denken. Dat is niet zo. We zijn mensen, geen robots die je even programmeert.

Dat gezegd hebbende, je kunt je hoofd wel trainen om minder te denken aan de toekomst bijvoorbeeld – en je alleen te focussen op dat heerlijke kopje koffie. ☕️

via GIPHY

e mag overal aan denken, als het maar niet te veel in andere tijden is.

Kan ik mindfulness ook toepassen in het dagelijks leven?

Zeker – het is immers de plek waar je de meeste tijd doorbrengt. Dit bekent echter niet dat het makkelijk is om mindful te zijn in je dagelijks leven, want als er ergens triggers zijn om over na te denken, is dat wel in het dagelijks leven.

Maar als je dit traint, kun je over enige tijd heel goed werken aan een houding in het dagelijks leven die jou ondersteunt om mindful te zijn.

We raden ook zeker aan om mindfulness te oefenen in het dagelijks leven, omdat dat de beste plek is om goed te worden in mindfulness.

Kan iedereen aan mindfulness doen?

Zeker. Waarom niet?

Het is ten eerste een skill, die iedereen kan leren. Je moet alleen heel veel geduld hebben. En dat hebben de meeste mensen niet.

Aangezien je niet zomaar van de een op de andere dag in staat bent om mindful te denken in je leven. Dat is een proces dat best veel tijd kost.

Niet getreurd. In de tussentijd kun je je hoofd trainen om niet in de angst te schieten of te denken aan de toekomst. We komen straks terug bij de methode hiervoor.

Als je denkt dat het kan, ga je er ook naar handelen – en groei je.

Kunnen kinderen ook aan mindfulness doen?

Dit is ook een mogelijkheid. Het is wel lastiger. Kinderen hebben namelijk geen volwassenbrein en zijn vaak speels in hun denken.

Als je met kinderen aan de slag gaat, verwacht dan niet meteen resultaten. Het kan namelijk even duren voordat een kind een methode onder de knie heeft.

Vertel daarom ook aan het kind dat resultaten er niet toe doen. Het gaat veel meer om het leerproces, waarbij het niet belangrijk is wat iemand vandaag al kan. Het is veel belangrijker wat iemand kan op de lange termijn. Dit is de kern van de groei mindset.

Wat zijn mindfulness technieken?

Bekijk in deze video mindfulness technieken die je kunt toepassen.

Een van de beste mindfulness technieken om toe te passen, is om je aandacht te houden op wat er voor je gebeurt: zijn mensen aan het lopen, focus dan op hun looppas en kijk naar je omgeving. Wat voor prachtige huizen zie je om je heen? En hoe is het weer?

Zo denk je even niet aan dingen die al een tijd door je hoofd spookte.

Hoe snel kan ik resultaten verwachten met mindfulness?

Je hebt eigenlijk nu al resultaten geboekt met mindfulness. Dat komt omdat je bewust bent van je eigen gedachtegang – en daarop actie onderneemt.

Dit zorgt ervoor dat je al straks al minder terug schiet in je oude denkpatronen. Je hebt immers je hoofd er toe gezet dat je anders gaat denken.

Dit is de stap naar mindfulness. Tuurlijk moet je nu verder trainen, net zoals een hardloper na een succesvolle marathon steeds weer hardloopt om een betere conditie te krijgen en zijn mindset te verbeteren. Hardlopen is immers voor het grootste deel een mindset.

Helpt mindfulness ook tegen stress en angst?

Ja. Stress is bijvoorbeeld een trigger. Stel je hebt een drukke baan, maar je kunt het tempo goed bijbenen. Opeens komen er extra klanten binnen – en moet je nog harder werken. Dit veroorzaakt stress: hoe moet je dit te zien te regelen?

Als je dit begrijpt, weet je ook dat er tussen een trigger en gestrest raken een gebied is waar je bepaald hoe je reageert. Blijf je kalm en denk aan je de mogelijkheden die voor je liggen, of ga je het uit de weg en raak je gestrest?

Het is niet makkelijk. Zeker niet. Maar je hebt wel een keuze om te kiezen voor de rust.

vele briefjes geven aan hoe een man zich voelt

Verschil met mediteren?

Het verschil tussen mindfulness en mediteren is dat je voor mediteren op de grond gaat zitten en je gedachten laat zijn zoals ze zijn.

Voor mindfulness geldt hetzelfde. Alleen doe je dit als je in de trein zit, oefent in de sportschool of praat met een bekende.

Kortom: mediteren is een passieve houding, mindfulness een actieve.

Hoe kan ik nu het beste beginnen?

Start. Kijk eerst deze video. Dit is namelijk de beste video als je wilt beginnen met mindfulness. Ga daarna verder door veel te oefenen.

Als je namelijk gaat oefenen, lukt het je steeds beter om mindfulness beter toe te passen in je leven.

Onthoud dat je niet zomaar even begint met mindfulness. Het vraagt veel discipline en motivatie om er goed in te worden.

Hoe kan ik door mindfulness mijn concentratie verbeteren?

Kijk alleen naar wat voor je is. Leg je smartphone weg, laat je niet storen door anderen en leg al je aandacht op een punt. Zo krijg je een betere concentratie.

Zijn er apps die me helpen?

Ja. Dit zijn de drie beste apps:

  • Headspace
  • Calm
  • Smiling mind

Hoe vaak moet ik oefenen om beter te worden?

Oefen elke dag. Daardoor creëer je een gewoonte die `zichzelf ontwikkelt. Leg het vast in je agenda dat je mindfulness gaat trainen.

Nog meer leren over mindfulness

Jochem

Hi, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *